Ligesom med mange andre amerikanske ting, har danskerne nu også i den grad taget fænomenet Black Friday til sig. Dog ikke i samme voldsomme grad, som det ses i USA. Dette er en vild tilbudsdag, hvor folk mildest talt går amok. De fleste butikker imødekommer det efterhånden ved at lave absurd gode tilbud lige netop denne dag. Dog er det noget, hvor man skal passe på, for lige pludselig ser man sig selv stå som et grisk dyr vild af instinkter, fordi man absolut skal have det der par sko, som kun denne dag er sat ned til en latterliglav pris, selvom man måske slet ikke har brug for dem. Hvilket sker for mange, hvilket får en til at spørg, hvad det er Black Friday hiver frem i os?
Måske det samme, som gør at supermarkederne næsten må erklære undtagelsestilstand op til helligdagene, fordi folk tror de skal dø af sult på de 24 timer, hvor Kvickly har lukket, trods at de fleste andre dog stadig har åbent. En mentalitet man med god grund kan undre sig over. Ledes vi trods alt mere af vores instinkter end vi lige går og tror? For det er nok ikke mange, der normalt vil beskrive dem, som typen der kunne finde på at rive ting ned fra hylderne og ud af hænderne på andre, bare på grund af et godt tilbud. Faktum er bare, at dette sker lige netop Black Friday, hvor reptilhjernen får lov at overtage for en stund.
Black Friday er kommet for at blive
Hvad er det så, der får os til at handle således? For sømmer det sig i vores civiliserede samfund, at rende rundt på en så tosset måde? Måske gør det, for vi er jo netop efterhånden vokset op med denne måde at gøre tingene på. Med tilbud overalt og et enormt forbrugersamfund. Der er meget, som driver folk afsted. For det er fristende at kunne få alle disse materielle ting til så billige penge. Men det er materielle goder det handler om, altså ting som man køber, er glade for en tid og så ryger det baggest i skabet. Der bliver herved brugt enormt mange penge på ting, som de flest nok godt kunne undvære. Alligevel så omsætter butikkerne for mere end aldrig før på lige netop Black Friday.
Så vi kan nok ikke komme udenom, at det er en amerikansk tradition, der er kommet for at blive, om man så kan klargøre, hvad der får os til at handle således eller ej. For ligesom med Valentins dag, Halloween og baby shower, så vinder det mere og mere indpas. Denne påvirkning kan man nok ikke komme udenom. Så bliver spørgsmålet så bare, om man selv kan leve med denne, vil nogen nok mene, griske opførsel. Eller om man tænker, at lige denne ene dag, så går det nok. Om ikke andet så står Black Friday i stærk kontrast til den stadig voksende bølge at genbrug og fokus på bæredygtighed.